سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروش عمده مواد غذایی

اهمیت برنامه سالانه و تقویم اجرایی

    نظر

اهمیت برنامه سالانه و تقویم اجرایی

 

خوشبختانه نظام آموزشی ما در سالهای اخیر رشد کرده و مدیران مدارس می بایست از آغاز سال تحصیلی برنامه سالانه خود را تهیه و تنظیم نمایند.تا بتوانند در طول سال تحصیلی از نظر علمی و تربیتی و فرهنگی دانش آموزان را تقویت نموده و همه ابعاد آموزشی و تربیتی را در آنها تقویت نمایند.در واقع برنامه سالانه و تقویم اجرایی به مدیران کمک می کند که بتوانند بدون دغدغه و بر طبق زمانبندی خاص و دقیق برنامه های مورد نظر خود را به اجرا در بیاورند.

 

برنامه سالانه و تقویم اجرایی به صورت جدول بندی و دقیق و بر اساس ماه ها و هفته های سال تهیه گردیده است و مناسبت های هجری و قمری نیز علاوه بر برنامه سالانه در تقویم اجرایی و بخصوص تقویم اجرایی پرورشی به چشم می خورد.ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برنامه سالانه چند سالی است که در آموزش و پرورش مورد بازبینی و توجه مدیران ارشد و همچنین مدیران مدارس قرار گرفته است.

 

برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر

 

برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر ابتدایی که در سالهای اخیر جایگاه مهمی را در میان مدیران مدارس ابتدایی باز کرده است طرحی جدید است که از سوی وزارتخانه به مدارس ابتدایی ابلاغ شده است.برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر در واقع برنامه ای جامع و کامل است که به مدیران مدارس ابتدایی این امکان را می دهد که علوه بر برنامه ریزی دقیق بتوانند طرح هایی را که در نظر دارند به صورت عملیاتی در بیاورند و همچنین بتوانند از خود ارزشیابی به عمل آورند و به کمک فرم های خودارزیابی مدیران که در برنامه سالانه طرح تدبیر پیش بینی شده و وجود دارد به خود ارزیابی بپردازند.

 

لازم به ذکر است خودارزیابی مدیران در نمونه طرح تدبیر جنبه ارزشیابی اولیه دارد و می بایست این ارزشیابی توسط مدیران ارشد آموزش و پرورش در سطوح بالاتر تایید شود.

 

برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

 

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار نوعی از برنامه سالانه است که در مقاطع متوسطه اول و دوم بیشتر به چشم میخورد .البته باید گفت این برنامه با آنکه برای مدارس متوسطه اول و دوم طراحی و تدوین گردیده است اما معمولا مدارس خاص ابتدایی هم مانند مدارس شاهد از این برنامه استفاده می کنند.

 

برنامه سالانه طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در سالهای اخیر طراحی و تنظیم گردیده است و متاسفانه با آنکه مزایای زیادی دارد اما با توجه به اینکه هر ساله محور های آن تغییر می کند کار مدیران را دچار اشکال کرده است. در سال اولی که برنامه سالانه طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار وارد عرصه آموزش و پرورش شد دارای ده محور بود و سال بعد هشت محور شد در سال تحصیلی اخیر هم یازده محوره شده است و هر زمان و در هر سال تحصیلی محور های آن در حال تغییر است.

 

 

 

 

 

برنامه سالانه ، طرح تدبیر و طرح تعالی در بانک فایل پژوهشی معلمان

 

با توجه به آنچه خدمت شما عزیزان عرض شد مدیران مدارس در مقاطع مختلف چه در مقطع ابتدایی و چه در مقطع متوسطه اول و دوم برای برنامه ریزی و نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود نیازمند منبعی غنی در راستای طرح تدبیر ابتدایی و طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار دارند. بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را فراهم نموده است که مدیران عزیز بتوانند با مراجعه به این سایت از برنامه های موجود در رابطه با طرح تدبیر و طرح تعالی استفاده نموده و بهره لازم را ببرند. امیدواریم این برنامه ها در کمک رسانی به مدیران عزیز مثمر ثمر واقع شود.

 

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان